Bliv ringet op

    Bliv ringet op

    Har du brug for hjælp til at vælge uddannelse?

    Hvilken afdeling er nærmest dig?

      Vi er her for at hjælpe dig.
      Skriv til os og vi vender tilbage snarest muligt.

      Stress fra en anden vinkel, del 2

      • Gerda Feldborg
      • 23. april, 2019

      Fortsat fra Stress fra en anden vinkel, socialpsykologisk.

      Vi har lige set lidt på stress fra en ydre vinkel, så her går vi til en anden yderpol, nemlig til nervesystemet, den dybeste og den første påvirkning.

      Nervesystemet påvirkes allerede helt grundlæggende i fostertilstanden og især i den allerførste levetid. Videnskaben fastslår at der kan ske skader i udviklingen af nervesystemet og i hjernen allerede her, pga ydre påvirkninger. Når vi kommer til verden, fødes vi med en helt speciel evne til at være opmærksomme på omgivelserne, dette er barnets første og bedste overlevelsesstrategi. Barnet er nemlig indrettet til at tilpasse sig omgivelserne. Enhver reaktion fra barnet, lægger op til en afstemning fra omgivelserne, ofte moderens. Vi oplever alle i større eller mindre grad både positiv afstemning, fejlafstemninger og evt manglende afstemninger. Afstemningerne medvirker til at berolige barnet, samt at barnet udvikler kapacitet til at adskille sig fra andre. Dette forløb lærer barnet at håndtere stressfyldte situationer (fx når barnet er sultent og mor beroliger barnet, indtil det kan få noget at spise). Barnet erfarer at det efterhånden kan berolige sig selv og regulere sig ud af den stressende tilstand. Denne regulering påvirker det autonome nervesystem, som tager sig af kamp/flugt/stivne reaktionen. Derudover kan barnets nervesystem erfare tilstanden i andres nervesystem, ved hjælp af resonansfeltet, specielt forældrenes. Det betyder, at det registrerer hvis forældrene er stressede, angste, utilgængelige eller afvisende. Hvilket starter en stressreaktion hos barnet, især hvis det er en tilbagevendende begivenhed. Stresshormoner i begrænset mængder styrker vores opmærksomhed, indlæring, søvn og koncentration. Ti gengæld kan for store doser i for lang tid begrænse mængden af energi til at klare stressen, især fordi systemet kun har en bestemt mængde energi til at håndtere stress. Vedvarende stress kan således reducere energiniveauet drastisk. Hos barnet er det ensbetydende med, at der ingen energi er til den livsvigtige indlæring af helt basale funktioner. Og hvis barnet ikke har lært at berolige sig selv, vil det have en mere eller mindre konstant fokus på omgivelserne, hvorved barnet mangler sin kontakt til kroppen og kroppens signaler, som er vigtige for at kunne fungere helt grundlæggende. Barnet risikerer et kronisk forhøjet stressniveau, som så bliver dets ”normaltilstand”. Denne tilstand betyder, at der selv ved situationer, der almindeligvis ikke udløser stress, hos denne person udløses en relativ alt for stor mængde stresshormoner. Det tager også tilsvarende længere tid om at lægge sig. Derudover har personen mindre energi til at klare situationer i almindelighed, da en del af energien er bundet af den kroniske stress. En tilstand der bider sig selv i halen hele tiden. Et billede på personens tilstand kunne være, at vedkommende træder hårdt på speederen og samtidig står på bremsen af al kraft.

      Forskningen har påvist, at der ved denne kroniske forhøjelse af stressniveauet, sker det, at det får sit eget kredsløb i nervesystemet. Det betyder at kilden til stress nu ligger i personens nervesystem. Derved bliver vi meget sårbare for al senere påvirkning.

      Denne type stress er selvsagt sværere tilgængelig at behandle. For det første fordi den er installeret tidligt, og dernæst at den har sit eget kredsløb i selve nervesystemet, som hele tiden genererer en vis mængde stress. Der sker desuden flere ting i kroppen, som både tapper energi og gør at behandlingen kræver mere end vanligt. Pladsen her er begrænset, så beskrivelsen af de andre faktorer, må vente til en anden god gang. Stress af denne karakter behandles mest effektivt ved hjælp af neuroaffektive teknikker, som især Susan Hart har beskrevet i sine bøger. Dog er der en ting man, både som terapeut og som privatperson, kan hjælpe den stressramte med. Det gælder både den stress, der udspringer af indre årsager, som forklaret på denne side og samtidig virker det godt på stress med grund i socialpsykologiske årsager (selvrealiseringens uklare og fordringsfulde karakter). Det vi alle kan gøre med rimelig stor effekt, er omfortolkning (eller reframing). Dvs man kommer med en udtalelse med et nyt perspektiv- helst med retning mod fremtiden, da det virker bedst. Det har nemlig vist sig, at den logiske del af hjernen kan berolige amygdala (som tager sig af alt farligt – og stress opfattes som en trussel). Denne lille ting betyder at den stressede persons amygdala, som er helt oppe i gear ved stress, bliver beroliget af den logiske del af hjernen. Lidt simpelt forklaret, er grunden at udtalelser om fremtiden får den logiske hjerne på arbejde, så den ”overtager” tjansen med stressen fra amygdala.

      Her er et par spørgsmål, du kan stille dig selv for at finde på en omfortolkning:

      Hvad ville en klog person sige?

      Hvad vil meningen være om 10 år-20 år-30 år—100 år?

      Hvad nu hvis situationen var en fordel?

      Overdriv.

      Brug humor (selvfølgelig med respekt).

      (øv dig gerne på dig selv – det hjælper også dig, hvis du er irriteret, vred, frustreret, stresset)

      God fornøjelse

      Diagnose og identitet – selvopfattelse og udvikling
      Menneskets evige spørgsmål "hvem er jeg?" har drevet nysgerrigheden gennem tiderne. Ingen er vokset op i perfekte forhold, og det er derfor værdifuldt at reflektere over, hvordan vores opvækst har formet os. Den personlige udvikling er en investering i at forstå vores egne overbevisninger og værdier, der former vores identitet, færdigheder og adfærd. Denne søgen finder vi også i stigende grad gennem diagnoser som forklaringsramme, for hvorfor vi er som vi er. Selvom diagnoser kan give forklaringsrammer, er det også vigtigt at se bagom til oprindelsen af adfærden. I arbejdet som psykoterapeut fokuserer jeg derfor på at undersøge de vilkår, en person har været under, da adfærden blev formet. Dette omfatter også at adressere livsstilsvaner som motion, skærmtid og frisk luft, da de har indflydelse på mental sundhed. Der arbejdes med hele mennesket, alle ressourcerne, mulighederne og forklaringerne, frem for at arbejde ud fra et sygdomsfokuseret anker.
      Afhængighed & misbrug - den pårørendes rolle
      Det sværeste er følelsen af afmagt. Man har gjort alt, man har været sød, hård, pædagogisk, man har ‘ikke’ gjort noget, og den med afhængighed er stadigvæk afhængig. Det er forbundet med en masse følelser, både afmagt og en vente-sorg. Håbet kan gå over i håbløshed, og man kan som pårørende sidde med mange af de samme følelser som den med afhængighed har - håbløshed, magtesløshed og afmagt.
      Traume & afhængighed
      Afhængighed har en intention, og den er positivt orienteret. Afhængig adfærd kan derfor forstås som menneskes forsøg på at opfylde umødte behov. Så hvad er det så for et rum der bliver skabt for den afhængige og hvordan kan NLP terapeuter hjælpe klienter med afhængig adfærd til at forstå hvilke umødte behov afhængigheden dækker over? Og hvordan går det i praksis til at de samme traumer går i social arv?
      Voksne børn af misbrugere - utilregnelighedens angst
      “Jeg har gennem årene erfaret at alle med misbrug bærer på en form for bagage, typisk en form for forsømmelse eller traume. Mange af dem, der er misbrugere, er vokset op i familier med misbrug enten i form af stoffer eller alkohol. Jeg tror på, at vi kan reducere generationel overførsel af misbrug ved at hjælpe voksne børn af misbrugere til at forstå dynamikkerne af at have opvokset under sådanne vilkår.” - Jane Strandgaard, Socialrådgiver, psykoterapeut og foredragsholder
      Social angst - fobi for mennesker
      Social angst - fobi for mennesker “Hvorfor kigger de sådan på mig? Hun kan sikkert se, at jeg er rød i ansigtet! Jeg har det varmt, nu får jeg det endnu varmere. Jeg føler jeg skal kaste op, alle kan se at jeg ser underlig ud. Jeg vil bare gerne hjem nu.” Lyder det bekendt? De fleste af os kan nok nikke genkendende til at have haft det sådan i løbet af vores liv. Dette betyder ikke nødvendigvis at vi har social angst, da det i afstemte mængder relateret til specifikke scenarier kan være et udtryk for almindelig generthed eller præstationsangst. Så hvad er forskellen på dette og social angst?
      ‘Os’ og ‘dem’ - forståelse af konflikter
      Det ligger i vores levende natur at inddele os i grupper – især når magtrelationer ikke er på plads. Når magtrelationer ikke er på plads, er vi mere tilbøjelige til at skabe en ‘os’ og ‘dem’ mentalitet, idet det ligger naturligt for os som mennesker at indtage magtpositioner, der ikke er besatte. På denne måde kommer vi til at gøre os fremmede for hinanden, og konflikter kan opstå. Samtidig, er vi alle som mennesker, drevet af at være en del af et fællesskab; at høre til, og at kunne spejle sig i en gruppe. Især i denne tid er der mange klare eksempler på personer der har inddelt sig efter ‘os’ og ‘dem’, hvilket både synes logisk med afsæt i hvordan magt fordeles og tages, og samtidig uforståeligt, når det, der synes at være allermest brug for, er sammenhold.
      NLP: autenticitet og inklusion i fællesskaber
      Hos NLP medfører en forståelse af vores 'downloads' at vi kan at hvile i vores principper på en måde hvor vi ikke kræver at andre begrænser deres principper for at tilgodese os. Forstår vi hvor vores downloads kommer fra, er vi i stand til både at forstå os selv som mennesker, forstå de mennesker der har været med til at forme vores downloads, og placere gamle downloads på hylder der giver os friheden til at regulere os selv i nuet, med nye ‘uploads’, - så vi kan handle ud fra det menneske vi ønsker at være, overfor de mennesker vi møder i dag.
      Digital narko: Hvad sker der med os og vores relationer, når smartphones skaber afhængighed?
      I øjeblikket er læge og forfatter, Imran Rashid, på en mission, der går under hashtagget #erderenvoksentilstede. En mission, der sætter fokus på implementeringen af smartphones i børns liv og brugen af sociale medier. Noget, der er som at placere et barn på en cykel og sende det ud i trafikken uden cykelhjelm og færdselsregler. Men hvorfor drages vi af telefoner og de sociale medier – og hvorfor taler man om digital narko?
      Sådan skaber du psykologisk tryghed, som er så vigtigt i alle menneskelige relationer
      Psykologisk tryghed på arbejdspladser er blevet et moderne fænomen, særligt på grund af den amerikanske forsker og professor Amy Edmondson. Men uanset om det er i familien, i parforholdet, på arbejdspladsen, i vennegruppen eller i sig selv, er psykologisk tryghed alfa og omega for at skabe psykisk sundhed og velvære.
      At føle sig god nok som man er
      Rationelt kan vi godt blive enige om, at man er god nok, som man er. Følelsesmæssigt kan det virke anderledes. Bliver vi præget eller opdraget i en kultur, der fokuserer på at rose det perfekte, gode og smukke, kan det have en negativ effekt. Tvivlen på sig selv, følelsen af ikke at være okay med den, man er, skammen over at indeholde andet end perfekthed. Hvordan kan man så være god nok?