Klinisk erfaring – intern klient
Klinisk erfaring – ekstern klient
Kliniske erfaring Coach – ekstern klient
Kliniske erfaring Coach – intern klient
Sammentællingsskema til aflevering af dokumentation
Optælling til egen registrering 1. år
Optælling til egen registrering 2. år
Optælling til egen registrering 3. år
Optælling til egen registrering 4. år
Optælling til egen registrering – coach
Træningsdage i København arrangeres med de individuelle holds assistenter
For studerende der har påbegyndt hos Dansk NLP Institut efter August 2024 gælder følgende:
Studiebeskrivelse/Kriterer og indhold af uddannelsen
For studerende der har påbegyndt hos Dansk NLP Institut før August 2024 gælder følgende:
Studiebeskrivelse/Kriterer og indhold af uddannelsen
Du kan læse mere om psykoterapeutuddannelsen her:
psykoterapeut uddannelsen
Dansk NLP Institut Litteraturliste
1.år NLP Practitioner
Forandringer – (om NLP og hypnose) Richard Bandler & John Grinder
Følelser – fra begrænsning til ressourcer L. Cameron-Bandler & M.Leb
NLP på Jobbet Sue Knight
Så kan du godt tro om igen R. Dilts
Sunde overbevisninger R. Dilts, S.Smith & T. Hallbom
Brug din hjerne – til en Forandring Richard Bandler
Følelsernes Intelligens Daniel Goleman 2015
Kroppens fortællinger Tove Hvid 200
Lev med dine følelser Casper Aaen 2019
Zoom Istvan Banyai 1998
2.år NLP Master Practitioner
Fra frø til prins – Richard Bandler & John Grinder 1998
Væk tigeren – Helbredelse af traumer Peter A. Levine 2001
Krise og udvikling Johan Cullberg 2007
Kroppens fortællinger Tove Hvid 2005
Hverdagens metaforer Mark Johnson og Georg Lakoff 2005
Dr. Zukaroffs testamente – en bog om menneskehjernen, Gyldendal 2015
Hjernen Maja Plesner, Fagklub 2019
Den neuroaffektive billedbog 1, Hans Reitzels forlag 2014
Den neuroaffektive billedbog 2 Marianne Bentzen og Susan Hart 2017
Hjernen er Stjernen Kaja Nordengen 2017
Den nye Psykologihåndbog Mogens Brørup, Lene Hauge og Ulrik Lyager Thomsen 1999
Den lille guide til konfliktløsning i grupper og organisationer- praktiske redskaber til bedre kommunikation og samarbejde Birgitte Wärn 2019
Forandringer – NLP og hypnosens struktur Richard Bandler og John Grinder 1996
Coaching på jobbet John Whitmore 2004
3.+ 4.år
NLP og psykoterapi, teori og kritik Bent Hansen 2012
Personlighedspsykologi Preben Berthelsen 2015
Socialpsykologi Rolf Küschl 2016
Familieterapi- systemisk teori og praksis Ros Draper og Rudi Dallos
Psykologi – forskning og profession Gudrun Olsson,Svend Brinkmann,Francisco Pons, Søren Willert & Steinar Kvale
Psykoterapi – teori og forskning Esben Hougaard 1996
ICD 11 WHO
Traume og hukommelse Peter A. Levine 2017
Udviklingstraumer Laurence Heller og Aline Lapierre 2014
Spiseforstyrrelser – symptomer, årsager og behandling Lene Kiib Hect og Birgitte Hartvig Scousboe 2012
Den nødvendige smerte Marianne Davidsen Nielsen 2004
Moderne psykoterapi- teorier og metoder Merete Metz Mørch, Francisco Alberdi, Nicole K. Rosenberg & Christisn Møller Pedersen 2015
Derfor forelsker du dig aldrig i den forkerte Jytte Vikkelsøe 2017
Dynamisk Psykiatri Johan Cullberg 2001
Grib Kærligheden Gitte Sander
I forhold til Leslie Cameron-Bandler
Kørekort til kærligheden Nina Askov Muusmann
Parterapi på gestaltterapeutisk grundlag Hanne Hostrup
Kroppen holder regnskab Bessel van der Kolk
Den indre uro Inge Schützsack Holm
Derfor skaber du dit eget liv-med baggrund i kvantefysikken Henning R.Jensen
3.+ 4.år forskningsmoduler
Applied Research Methods in Psychotherapy Practice (ARMIPP)
Required readings
Students on the ARMIPP modules are required to do some reading as part of their participation on the course. The required readings for each module are listed below (see the end of the document for full references). The readings are either available from the Learning Platform or from the course book. Students are also given further recommended readings for each session which may vary depending on content of the session and the faculty member.
The course book
Students on the modules are asked to buy the following book: McLeod, J. (2011). Qualitative Research in Councelling and Psychotherapy. London: SAGE. You can find it online here:
https://www.saxo.com/dk/qualitative-research-in-counselling-and-psychotherapy_john-mcleod_paperback_9781849200622
This is a good resource to have and three of the chapters are set as required reading.
Module: Introduction to research principles and perspectives
1. Beyond positivism: Humanistic perspectives on theory and research in health education. David. Buchanan. (Buchanan, 1998)
2. An introduction to the research process. Michael Crotty. (Crotty, 1998).
3. The philosophical basis of qualitative research. John McLeod. (McLeod, 2011a).
4. Considering qualitative, quantitative and mixed methods research. Sophie Bager- Charleson, Alistair McBeath. (Bager-Charleson, McBeath, 2020).
Module: Action research and research methods in practice
1. Brief notes on the theory and practice of action research. Peter Reason, Kate McArdle. (Reason, McArdle, 2004)
2. Using participation in inquiry to enhance practical knowing: Action research. John McLeod. (McLeod, 2011b).
3. Reflexive action research: Developing knowledge through practice. John Lees. (Lees, 2001).
4. Etik og normativitet. Ditte Tofteng, Mia Husted, (Tofteng, Husted, 2012). Or: Ethics and action research: Deepening our commitment to principles of social justice and redefining systems of democratic practice. Mary Brydon-Miller (Brydon-Miller, 2008).
Module: Phenomenology and first-person research
1. What is phenomenology? Sean Gallagher, Dan Zahavi. (Gallagher, Zahavi, 2008) Or: Fænomenerne og first-person perspektivets betydning. Dan Zahavi. (Zahavi, 2013)
2. Phenomenological research. J. McLeod. (McLeod, 2011c).
3. Doing phenomenological research: Dwelling with the mystery. Rupert King. (King, 2020).
4. Psychotherapy of the lived space: A phenomenological and ecological concept. Thomas Fuchs. (Fuchs, 2007).
Module: Mixed Methods and Quantitative Research
1. Considering qualitative, quantitative and mixed methods research. Alistair McBeath, Sophie Bager-Charleson (Bager-Charleson, McBeath, 2020).
2. How to use t-tests to explore pre-post change. Elsebeth Twigg, Paul Redford. (Twigg, Redford, 2015).
3. Practical strategies for combining qualitative and quantitative methods. David Morgan. (Morgan, 2011)
Module: Researching Own practice
No required reading
References
Bager-Charleson, S. McBeath, A. (2020). Considering Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Research. In Enjoying Research in Counselling and Psychotherapy. Cham: Palgrave Macmillan. pp. 1-12.
Brydon-Miller, M. (2008). Ethics and Action Research: Deepening our Commitment to Principles of Social Justice and Redefining Systems of Democratic Practice in: Reason, P. & Bradbury H. (Eds.) The SAGE Handbook and Action Research. Participative Inquiry and Practice. pp. 199-210
Buchanan, D. (1998) Beyond positivism: Humanistic Perspectives on Theory and Research in Health Education. Health Education Research. 13(3), 439-450
Crotty, M. (1998). An introduction to the research process. In Crotty, M, The Foundations of Social Research. Crows Nest: Allen and Unwin. pp. 1-14.
Fuchs, T. (2007). Psychotherapy of the Lived Space: A Phenomenological and Ecological Concept. American Journal of Psychotherapy. 61(4). p. 423
Gallagher, S. Zahavi, D. (2008) What Is Phenomenology? In Gallagher, S. Zahavi, D. The Phenomenological Mind. New York: Routledge. pp. 6-11.
Lees, J. (2001). Reflexive Action Research: Developing Knowledge Through Practice. Counselling and Psychotherapy Research. 1(2) (2001) 132-139
King, R. (2020). Doing Phenomenological Research: Dwelling with the Mystery. In Bager-Charleson, S. McBeath, A. (Eds.) In Enjoying Research in Counselling and Psychotherapy. Cham: Palgrave Macmillan. pp. 37-50.
McLeod. J. (2011a). The Philosophical Basis of Qualitative Research. In McLeod, J. Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy. London: SAGE. pp. 18-56.
McLeod. J. (2011b). Using Participation in Inquiry to Enhance Practical Knowing: Action Research. In McLeod, J. Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy. London: SAGE. pp. 218-226.
McLeod. J. (2011c). Phenomenological Research. In McLeod, J. Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy. London: SAGE. pp. 86-104.
Morgan, D. (2011) Practical Strategies for Combining Qualitative and Quantitative Methods. In Nagy Hesse-Biber, C. Leavy, P. (Eds.) Emergent Methods in Social Research. London: SAGE. pp. 165-182
Reason, P. McArdle, K. (2004) Brief Notes on the Theory and Practice of Action Research. In Becker, S. Bryman, A. (Eds.)(2004), Understanding Research Methods for Social Policy and Practice. London: The Polity Press.
Tofteng, D. Husted, M. (2012). Etik og normativitet In: Duus, G., Husted, M., Kildedal, K., Laursen, E. og Tofteng, D. (Eds.) Aktionsforskning – en grundbog, Samfundslitteratur.
Twigg, E. Redford, P (2015). How to Use T-tests to Explore Pre-Post Change. In Moller, N. Vossler, (Eds.) The Counselling and Psychotherapy Research Handbook. London: SAGE. pp. 151-163.
Zahavi, D. (2013) Fænomenerne og first-person perspektivets betydning. In Zahavi, D. Fænomenologi. Samfundslitteratur, Roskilde Universitetsforlag
Som studerende hos Dansk NLP Institut i København, får du adgang til vores online læringsplatform; NLP Academy.
NLP Academy er et supplement til den fysiske undervisning. På platformen har vi samlet dine undervisningsmaterialer og gjort det nemt for dig at understøtte din viden, kompetence og dine færdigheder i løbet af de enkelte moduler og hele uddannelsen. Med NLP Academy har du altid hurtig adgang til:
* Undervisnings- og træningskalenderen
* Undervisningsmaterialer og repetitionsøvelser
* Sparring på tværs af eget og andre hold
* At give og modtage konstruktiv feedback
* Din personlige træningslog
NLP Academy er en online platform som kan tilgås fra mobil, tablet og computer.
Har du hele eller dele af moduler som du er gået klip af, har du mulighed for at deltage på en gæsteplads næste gang samme afholdes.
På vores hjemmeside skal du ind i søgefeltet. Her søger du efter det hold, du gerne vil oprettes på. Fx kan du skrive 2K (2=2. år, K=kbh). Når du har fundet et hold der passer dig, skriver du en mail til nlp@dansknlp.dk med dine ønsker. Hvis der er plads på holdet, bliver du oprettet på en gæsteplads, og derefter får du svar. Gæstepladsen er gratis.
Da administration af gæstepladser kan være tidskrævende, vil der i tilfælde af manglende fremmøde ved på den tildelte plads blive opkrævet en ’no show fee’, dvs. hvis du ikke kommer på den oprettede gæsteplads, koster det 200,- kr. i gebyr.