Bliv ringet op

    Bliv ringet op

    Har du brug for hjælp til at vælge uddannelse?

    Hvilken afdeling er nærmest dig?

      Vi er her for at hjælpe dig.
      Skriv til os og vi vender tilbage snarest muligt.

      Træningsoversigt

      Træningsdage Aarhus

      Træningsdage i København arrangeres med de individuelle holds assistenter

      Studiebeskrivelse/Kriterier

      Studiebeskrivelse/Kriterer og indhold af uddannelsen

      For studerende der har påbegyndt hos Dansk NLP Institut før 2022 gælder følgende:
      Kriterier

      Du kan læse mere om psykoterapeutuddannelsen her:
      psykoterapeut uddannelsen

      Litteratur

      Dansk NLP Institut Litteraturliste

      1.år NLP Practitioner
      Forandringer – (om NLP og hypnose) Richard Bandler & John Grinder
      Følelser – fra begrænsning til ressourcer L. Cameron-Bandler & M.Leb
      NLP på Jobbet Sue Knight
      Så kan du godt tro om igen R. Dilts
      Sunde overbevisninger R. Dilts, S.Smith & T. Hallbom
      Brug din hjerne – til en Forandring Richard Bandler
      Følelsernes Intelligens Daniel Goleman 2015
      Kroppens fortællinger Tove Hvid 200
      Lev med dine følelser Casper Aaen 2019
      Zoom Istvan Banyai 1998

      2.år NLP Master Practitioner
      Fra frø til prins – Richard Bandler & John Grinder 1998
      Væk tigeren – Helbredelse af traumer Peter A. Levine 2001
      Krise og udvikling Johan Cullberg 2007
      Kroppens fortællinger Tove Hvid 2005
      Hverdagens metaforer Mark Johnson og Georg Lakoff 2005
      Dr. Zukaroffs testamente – en bog om menneskehjernen, Gyldendal 2015
      Hjernen Maja Plesner, Fagklub 2019
      Den neuroaffektive billedbog 1, Hans Reitzels forlag 2014
      Den neuroaffektive billedbog 2 Marianne Bentzen og Susan Hart 2017
      Hjernen er Stjernen Kaja Nordengen 2017
      Den nye Psykologihåndbog Mogens Brørup, Lene Hauge og Ulrik Lyager Thomsen 1999
      Den lille guide til konfliktløsning i grupper og organisationer- praktiske redskaber til bedre kommunikation og samarbejde Birgitte Wärn 2019
      Forandringer – NLP og hypnosens struktur Richard Bandler og John Grinder 1996
      Coaching på jobbet John Whitmore 2004

      3.+ 4.år
      NLP og psykoterapi, teori og kritik Bent Hansen 2012
      Personlighedspsykologi Preben Berthelsen 2015
      Socialpsykologi Rolf Küschl 2016
      Familieterapi- systemisk teori og praksis Ros Draper og Rudi Dallos
      Psykologi – forskning og profession Gudrun Olsson,Svend Brinkmann,Francisco Pons, Søren Willert & Steinar Kvale
      Psykoterapi – teori og forskning Esben Hougaard 1996
      ICD 11 WHO
      Traume og hukommelse Peter A. Levine 2017
      Udviklingstraumer Laurence Heller og Aline Lapierre 2014
      Spiseforstyrrelser – symptomer, årsager og behandling Lene Kiib Hect og Birgitte Hartvig Scousboe 2012
      Den nødvendige smerte Marianne Davidsen Nielsen 2004
      Moderne psykoterapi- teorier og metoder Merete Metz Mørch, Francisco Alberdi, Nicole K. Rosenberg & Christisn Møller Pedersen 2015
      Derfor forelsker du dig aldrig i den forkerte Jytte Vikkelsøe 2017
      Dynamisk Psykiatri Johan Cullberg 2001
      Grib Kærligheden Gitte Sander
      I forhold til Leslie Cameron-Bandler
      Kørekort til kærligheden Nina Askov Muusmann
      Parterapi på gestaltterapeutisk grundlag Hanne Hostrup
      Kroppen holder regnskab Bessel van der Kolk

      3.+ 4.år forskningsmoduler
      Applied Research Methods in Psychotherapy Practice (ARMIPP)

      Required readings
      Students on the ARMIPP modules are required to do some reading as part of their participation on the course. The required readings for each module are listed below (see the end of the document for full references). The readings are either available from the Learning Platform or from the course book. Students are also given further recommended readings for each session which may vary depending on content of the session and the faculty member.

      The course book
      Students on the modules are asked to buy the following book: McLeod, J. (2011). Qualitative Research in Councelling and Psychotherapy. London: SAGE. You can find it online here:

      https://www.saxo.com/dk/qualitative-research-in-counselling-and-psychotherapy_john-mcleod_paperback_9781849200622

      This is a good resource to have and three of the chapters are set as required reading.

      Module: Introduction to research principles and perspectives

      1. Beyond positivism: Humanistic perspectives on theory and research in health education. David. Buchanan. (Buchanan, 1998)

      2. An introduction to the research process. Michael Crotty. (Crotty, 1998).

      3. The philosophical basis of qualitative research. John McLeod. (McLeod, 2011a).

      4. Considering qualitative, quantitative and mixed methods research. Sophie Bager- Charleson, Alistair McBeath. (Bager-Charleson, McBeath, 2020).

      Module: Action research and research methods in practice

      1. Brief notes on the theory and practice of action research. Peter Reason, Kate McArdle. (Reason, McArdle, 2004)

      2. Using participation in inquiry to enhance practical knowing: Action research. John McLeod. (McLeod, 2011b).
      3. Reflexive action research: Developing knowledge through practice. John Lees. (Lees, 2001).

      4. Etik og normativitet. Ditte Tofteng, Mia Husted, (Tofteng, Husted, 2012). Or: Ethics and action research: Deepening our commitment to principles of social justice and redefining systems of democratic practice. Mary Brydon-Miller (Brydon-Miller, 2008).

      Module: Phenomenology and first-person research
      1. What is phenomenology? Sean Gallagher, Dan Zahavi. (Gallagher, Zahavi, 2008) Or: Fænomenerne og first-person perspektivets betydning. Dan Zahavi. (Zahavi, 2013)
      2. Phenomenological research. J. McLeod. (McLeod, 2011c).
      3. Doing phenomenological research: Dwelling with the mystery. Rupert King. (King, 2020).
      4. Psychotherapy of the lived space: A phenomenological and ecological concept. Thomas Fuchs. (Fuchs, 2007).

      Module: Mixed Methods and Quantitative Research
      1. Considering qualitative, quantitative and mixed methods research. Alistair McBeath, Sophie Bager-Charleson (Bager-Charleson, McBeath, 2020).
      2. How to use t-tests to explore pre-post change. Elsebeth Twigg, Paul Redford. (Twigg, Redford, 2015).
      3. Practical strategies for combining qualitative and quantitative methods. David Morgan. (Morgan, 2011)

      Module: Researching Own practice
      No required reading

      References
      Bager-Charleson, S. McBeath, A. (2020). Considering Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Research. In Enjoying Research in Counselling and Psychotherapy. Cham: Palgrave Macmillan. pp. 1-12.
      Brydon-Miller, M. (2008). Ethics and Action Research: Deepening our Commitment to Principles of Social Justice and Redefining Systems of Democratic Practice in: Reason, P. & Bradbury H. (Eds.) The SAGE Handbook and Action Research. Participative Inquiry and Practice. pp. 199-210
      Buchanan, D. (1998) Beyond positivism: Humanistic Perspectives on Theory and Research in Health Education. Health Education Research. 13(3), 439-450
      Crotty, M. (1998). An introduction to the research process. In Crotty, M, The Foundations of Social Research. Crows Nest: Allen and Unwin. pp. 1-14.
      Fuchs, T. (2007). Psychotherapy of the Lived Space: A Phenomenological and Ecological Concept. American Journal of Psychotherapy. 61(4). p. 423
      Gallagher, S. Zahavi, D. (2008) What Is Phenomenology? In Gallagher, S. Zahavi, D. The Phenomenological Mind. New York: Routledge. pp. 6-11.
      Lees, J. (2001). Reflexive Action Research: Developing Knowledge Through Practice. Counselling and Psychotherapy Research. 1(2) (2001) 132-139
      King, R. (2020). Doing Phenomenological Research: Dwelling with the Mystery. In Bager-Charleson, S. McBeath, A. (Eds.) In Enjoying Research in Counselling and Psychotherapy. Cham: Palgrave Macmillan. pp. 37-50.

      McLeod. J. (2011a). The Philosophical Basis of Qualitative Research. In McLeod, J. Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy. London: SAGE. pp. 18-56.

      McLeod. J. (2011b). Using Participation in Inquiry to Enhance Practical Knowing: Action Research. In McLeod, J. Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy. London: SAGE. pp. 218-226.

      McLeod. J. (2011c). Phenomenological Research. In McLeod, J. Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy. London: SAGE. pp. 86-104.
      Morgan, D. (2011) Practical Strategies for Combining Qualitative and Quantitative Methods. In Nagy Hesse-Biber, C. Leavy, P. (Eds.) Emergent Methods in Social Research. London: SAGE. pp. 165-182
      Reason, P. McArdle, K. (2004) Brief Notes on the Theory and Practice of Action Research. In Becker, S. Bryman, A. (Eds.)(2004), Understanding Research Methods for Social Policy and Practice. London: The Polity Press.
      Tofteng, D. Husted, M. (2012). Etik og normativitet In: Duus, G., Husted, M., Kildedal, K., Laursen, E. og Tofteng, D. (Eds.) Aktionsforskning – en grundbog, Samfundslitteratur.
      Twigg, E. Redford, P (2015). How to Use T-tests to Explore Pre-Post Change. In Moller, N. Vossler, (Eds.) The Counselling and Psychotherapy Research Handbook. London: SAGE. pp. 151-163.
      Zahavi, D. (2013) Fænomenerne og first-person perspektivets betydning. In Zahavi, D. Fænomenologi. Samfundslitteratur, Roskilde Universitetsforlag

      NLP Academy

      Som studerende hos Dansk NLP Institut i København, får du adgang til vores online læringsplatform; NLP Academy.

      NLP Academy er et supplement til den fysiske undervisning. På platformen har vi samlet dine undervisningsmaterialer og gjort det nemt for dig at understøtte din viden, kompetence og dine færdigheder i løbet af de enkelte moduler og hele uddannelsen. Med NLP Academy har du altid hurtig adgang til:

      * Undervisnings- og træningskalenderen
      * Undervisningsmaterialer og repetitionsøvelser
      * Sparring på tværs af eget og andre hold
      * At give og modtage konstruktiv feedback
      * Din personlige træningslog

      NLP Academy er en online platform som kan tilgås fra mobil, tablet og computer.

      Gæsteplads

      Har du hele eller dele af moduler som du er gået klip af, har du mulighed for at deltage på en gæsteplads næste gang samme afholdes.

      På vores hjemmeside skal du ind i søgefeltet. Her søger du efter det hold, du gerne vil oprettes på. Fx kan du skrive 2K (2=2. år, K=kbh). Når du har fundet et hold der passer dig, skriver du en mail til nlp@dansknlp.dk med dine ønsker. Hvis der er plads på holdet, bliver du oprettet på en gæsteplads, og derefter får du svar. Gæstepladsen er gratis.

      Da administration af gæstepladser kan være tidskrævende, vil der i tilfælde af manglende fremmøde ved på den tildelte plads blive opkrævet en ’no show fee’, dvs. hvis du ikke kommer på den oprettede gæsteplads, koster det 200,- kr. i gebyr.