Bliv ringet op
Bliv ringet op

Har du brug for hjælp til at vælge uddannelse?

Vi er her for at hjælpe dig.
Skriv til os og vi vender tilbage snarest muligt.

Håndtering af eksamens- og præstationsangst

  • Annegrethe Williams
  • 21. februar, 2020
NLP Psykoterapeut, MPF & NLP Coach, ICF
Læs mere om Annegrethe Williams

Håndtering af eksamens- og præstationsangst

 

Du har sikkert oplevet, at vi alle reagerer forskelligt i situationer, hvor vi skal præstere som for eksempel  til en vigtig eksamen, en spændende jobsamtale eller andre former for møder? Nogle har det helt fint med at skulle være i fokus og præstere, mens andre derimod kan have det anstrengt og måske endda lide af eksamens- eller præstationsangst. Især mundtlig eksamen kan være svær for nogle.  Uanset hvordan vi reagerer, så er det helt naturligt – og det er noget man kan arbejde med at forbedre. 

Stort set alle mennesker vil i løbet af livet skulle igennem en eller flere eksamener, jobsamtaler eller deltage i situationer, hvor der skal præsteres. Nogle vil kunne gribe det an med et ”Intet problem – jeg gør det bare og glæder mig faktisk”, mens den selv samme situation for andre kan være forbundet med ubehag eller præstationsangst i en sådan grad, at man får lyst til at rende skrigende bort bare for at undgå at havne i situationen!  

Uanset hvordan vi reagerer i forbindelse med eksamenen eller andre præstationer er det ganske naturligt. Dem, som går til eksamen og præsterer med ‘jeg gør det bare og glæder mig faktisk-indstillingen’ er ikke født med denne. Det handler om at træne sit mindset. Dem, som har en nyttig bevidst eller ubevidst strategi, har lært at håndtere situationen. Det er nyttigt at lære hvordan man håndterer sig selv i forbindelse med præstationer, fordi det betyder, at man samtidig får adgang til den viden og de færdigheder, som man lige netop skal kunne demonstrere i eksamenssituationen, jobsamtalen eller anden form for præstation.

 

Få værktøjer til at hjælpe andre med eksamensangst 

 

Der findes mange midler mod eksamensangst, som eksempelvis meditation, piller eller hypnose. Vores erfaring siger os, at det allerbedste middel mod eksamensangst er mental forberedelse og selvbevidsthed. Er du bevidst om hvordan du reagerer i forskellige situationer, er det også nemmere at forberede dig og forebygge angsten. Det handler om få bevidstgjort strategier med effektive kommunikations- og forandringsværktøjer, så man finder ud af, hvad der med fordel skal justeres i strategien, så den virker. Det handler nemlig om at fremme ressourcer, tanker, følelser og behov, som er nyttige i situationen, hvor der skal præsteres. Det handler om at forberede sig psykisk i ligeså i ligeså høj grad, som man skal forberede sig på det, som man skal præsentere.

Få redskaberne til at kunne hjælpe børn, unge og voksne, som er særlig udfordret i situationer, hvor der skal præsteres. Gennem terapi og coaching kan du nemlig hjælpe andre med at bekæmpe deres eksamens- og præstationsangst, øge deres selvtillid og give større selvbevidsthed. 

Måske ønsker du at hjælpe børn, unge eller voksne, der har det svært i situationer med præstation – dette kunne for eksempel være gymnasieelever, skoleelever, børn, unge eller voksne, som skal yde en ekstra indsats ved eksempelvis at gå til eksamen eller jobsamtaler. I de situationer er der brug for én, der ved hvad det handler om og én der er i stand til at hjælpe. Så hvem kan hjælpe? Et menneske, der forstår de psykologiske mekanismer og møder mennesket hvor det er, kan få lov til at fremme nyttige tanker, følelser og ressourcer hos den, der døjer med præstationsangst.

Det hele handler om at få minimeret ubehaget og øget selvtilliden med nyttige kommunikations- og forandringsværktøjer. Dem, som har prøvet det, har oplevet at det både er interessant at finde frem til hvordan ubehaget opstår og hvor lidt der ofte skal til for at minimere ubehaget og fremme præstationen, så man består med et godt resultat eller måske endda får drømmejobbet. 

Den 4. marts 2020 kan du komme til foredrag på Dansk NLP Institut i København og høre med, når Mogens Gaardbo giver dig redskaber, som du kan bruge aktivt til at hjælpe andre med deres eksamens- eller præstationsangst.