Bliv ringet op

    Bliv ringet op

    Har du brug for hjælp til at vælge uddannelse?

    Hvilken afdeling er nærmest dig?

      Vi er her for at hjælpe dig.
      Skriv til os og vi vender tilbage snarest muligt.

      Håndtering af eksamens- og præstationsangst

      • Annegrethe Williams
      • 21. februar, 2020
      NLP Psykoterapeut, MPF & NLP Coach, ICF
      Læs mere om Annegrethe Williams

      Håndtering af eksamens- og præstationsangst

      Det er normalt at opleve nervøsitet til en eksamen, når fokus er på den studerende og vedkommendes præsentation. Dog bliver det unormalt, hvis nervøsiteten udvikler sig til decideret frygt, som ender med at påvirke den studerendes præsentation negativt. Her kan der være tale om præstations – og eksamensangst: en underkategori af angst, der opstår i forbindelse med situationer, hvor man skal bedømmes af andre.

      Symptomer på eksamensangst

      Mange situationer kan udvikle og udløse et angstanfald i relation til en eksamen eller præsentation med bedømmelse koblet til. Eksempler kan være: 

      • Bange for det, man endnu ikke har prøvet.
      • Tidligere ubehagelige oplevelser forbundet med en eksamen.
      • Et anstrengt forhold til eksaminator.
      • Generelt tvivl om opfyldelse af læringsmål, dårlig forberedelse og dårlig studieteknik.

      Ligesom alle andre typer af angst, så vil eksamensangst ofte være forbundet med fysisk, psykisk og kognitive vanskeligheder. Typiske symptomer er bl.a. “klappen går ned”, tankemylder, hjertebanken, søvnløshed, kvalme og trangen til at græde. 

      Symptomerne er forskellig fra person til person, hvor nogle oplever symptomer mange dage før eksamen, hvorimod andre først mærker til dem, når eksamen allerede er begyndt. Når symptomerne viser sig, kan det resultere i lavt selvværd, selv-isolation og følelsen af at være uduelig.

      Hvorfor vi reagerer forskelligt på eksamenssituationer

      Du har sikkert erfaret at vi alle reagerer forskelligt i situationer, hvor vi skal præstere hvad end det er en vigtig eksamen, en spændende jobsamtale eller andre former for møder. Hvor nogle trives med at skulle være i fokus og præstere, kan andre have det anstrengt med sådanne situationer, og måske endda lide af eksamens- eller præstationsangst. Især de mundtlige præstationer kan være svære for folk, der ikke trives i præstationssituationer. Uanset hvordan vi reagerer, så er det helt naturligt – og det er noget man kan arbejde med at forbedre. 

      Det er ikke alle, der trives godt i præstations situationer, der altid har haft det sådan – mange har tillært sig at være komfortable, og for at opnå denne komfortabilitet kan man træne sit mindset. Hvor nogle anvender strategier de har indlært i en tidlig alder og dermed anvender ubevidst, er der andre der først senere i livet indarbejder bevidste strategier. 

      Der findes mange midler mod eksamensangst, som eksempelvis meditation, piller eller hypnose. Vores erfaring siger os, at det allerbedste middel mod eksamensangst er mental forberedelse og selvbevidsthed. Derfor anbefaler vi hos Dansk NLP Institut at man, når man starter med at træne sit mindset, starter med at lære at forstå sig selv.

      Forstå dig selv og find roen 

      Det er nyttigt at lære hvordan man håndterer sig selv i forbindelse med præstationer, fordi det betyder, at man samtidig får adgang til den viden og de færdigheder, som man demonstrerer i en optimal præstation situation som f.eks. eksamenssituationen, jobsamtalen, den første date el. lign. 

      Vi arbejder derfor med udgangspunkt i klientens eksisterende bevidsthed omkring sig selv. Er du bevidst om hvordan du reagerer i forskellige situationer, er det nemlig også nemmere at forberede dig og forebygge angsten. Det handler om få bevidstgjort strategier med effektive kommunikations- og forandringsværktøjer, så man finder ud af, hvad der med fordel skal justeres i strategien, så den virker. 

      Gennem denne forståelse bliver det muligt at fremme ressourcer, tanker, følelser og behov, som er nyttige i præstations situationen. Den psykiske forberedelse er nemlig i lige så høj grad afgørende, som forberedelsen af det givne materiale, når man døjer med præstationsangst. 

      Læs mereher om hvordan en udbygget selvforståelse kan bidrage til at skabe det liv du drømmer om.

      Hvad kommer præstationsangsten af? 

      Angst er en grundlæggende del af vores naturlige beredskabssystem, som var yderst effektivt hos vores forfædre, når kampen om overlevelsen var en del af hulemandens hverdag. Angsten kommer frem, når vi oplever noget ubehageligt, som vi vil væk fra, og gerne jo hurtigere, jo bedre!

      Dog nytter det ingenting at flygte ud fra eksamensrummet, når eksaminatoren stiller det første spørgsmål. Det er jo ikke urmennesket, men civiliserede mennesker vi har at gøre med, og derfor ved vi alle godt, at det virker fjollet og dramatisk at løbe sin vej, når man har givet hånd til censor – og på trods af den viden føles reaktionen meget levende og afgørende for ens overlevelse. 

      Ved både at forstå dig selv på et emotionelt plan, og samtidig at forstå årsagen til de kropslige reaktioner, kan det blive muligt for dig at genkende uhensigtsmæssige mønstre når de opstår og placere dem på ikke-dominerende hylder således at du kan fortsætte det du har intentioner om at gennemføre, og ikke blive overvældet af frygt og angst.

      Hvad kan du gøre for at arbejde med den?

      I det store hele handler det om at få minimeret ubehaget og øget selvtilliden med nyttige kommunikations- og forandringsværktøjer. Dem, som har prøvet det, har oplevet at det både er interessant at finde frem til hvordan ubehaget opstår og hvor lidt der ofte skal til for at minimere ubehaget og fremme præstationen, så man kommer igennem de svære situationer på en ønsket måde. 

      Vi kan varmt anbefale at behandle eksamensangst i en professionel sammenhæng – det kan være både hos en coach eller en psykoterapeut. Psykoterapeuter og coaches er udstyret med værktøjer, øvelser og viden der kan hjælpe dig til at udvikle gode strategier så du kan få succesoplevelser i præstations situationer. Selvom man kan gøre meget selv i form af at opsøge viden, så rummer vi mennesker, har en masse blinde vinkler når det kommer til at kunne se os selv udefra. Der kan en professionel hjælpe med at spejle os på ytringer og perspektiver vi tager for givet, men som kan rumme en masse brugbar viden. 

      Derudover er der næsten ikke noget mere helende end at blive mødt af et menneske som forstår de psykologiske mekanismer der er i stil når præstationsangsten banker på, en som ved hvad det handler om og er i stand til at hjælpe. Her kan en coach eller psykoterapeut stille sig til rådighed og fremme nyttige tanker, følelser og ressourcer hos den, der døjer med præstationsangst, og hjælpe til at se nye perspektiver i fastlåste narrativer.

      Læs mereher om hvordan du kan håndtere din eksamensangst.

      KLIENT CASE
      12 tals eleven der søgte hjælp til eksamensangst 

      Mange mennesker døjer med eksamensangst, og hertil viser behandlingsformen NLP sig som en effektiv metode til at behandle let til alvorlig angst for eksamener.

      Hos Dansk NLP Institut opsøgte en klient gode råd mod sin eksamensangst, da eleven var bange for at gå til en specifik skriftlig eksamen. Elevens angst havde udviklet sig fra en situation i gymnasiet, hvor læreren gennem hele skoleåret havde givet udtryk for, at eleven ikke udmærkede sig særligt godt i det pågældende fag. 

      Klienten ville sit værd og kunnen bevise overfor sin lærer, og det gik også fint med at løse opgaverne i den skriftlige eksamensopgave indtil der var 10 minutter tilbage af eksamenen, hvor eleven får et chok, da eleven opdager en ubesvaret bagside med lige så mange opgaver som på forsiden. I samme sekund får klienten en “ud-af-kroppen-oplevelse”, der opleves som at svæve op over og ud af sig selv. På fagsprog hedder det “dissociation”.

      Klientens eksamensangst resulterede i en dårlig karakter. Klientens angst havde under forløbet været centreret omkring at opnå anerkendelse – en følelse, som vi alle jagter i ny og næ – hvorfor den endelige karakter var blevet et mål for klientens generelle værdi og kunnen som menneske.

      Klienten havde henvendt sig til en NLP Psykoterapeut for at få redskaber til at udvikle sit forhold til præstationsangsten. Under terapiforløbet fik klienten en spejling på, at hun kunne udnytte sin dissociation til sin egen fordel, ved at se den som et symptom på en mentalisering, der ikke gavnede klienten. Det blev gennem disse perspektiveringer muligt at gøre oprør mod den iboende 12-tals elev der aldrig brugte pauserne på andet end at dygtiggøre sig endnu mere, konstant i en jagt efter 12 taller, fuld af bekymring, tankemylder og søvnløse nætter.

      Outputtet af terapiforløbet

      Psykoterapeuten og klienten fik i samarbejde skabt en ny og sundere strategi til at håndtere fremtidige eksaminer. Klienten fik: 

      • Overblik over arbejdsmængden og opdelt opgaverne i mindre overskuelige enheder med realistiske deadlines.
      • Opbygget en overskuelig struktur i sin kalender med planlagte pauser, der bestod af aktiviteter, klienten kunne lide.
      • Opbygget en overskuelig struktur i sine notater.
      • Lært at bevare roen i stressede situationer.

      Klientens nye studieteknik fik bidrog til en erkendelse af, at de gamle veje havde været drænede for energi. Klienten kunne nu tilgå studierne med en teknik, der tillod at håndtere eksaminer med et større overblik, ro og forståelse for sig selv. 

      Læs mere om social angst, og opdag hvor det også kan hænge sammen med præstationsangst, her.