Bliv ringet op

    Bliv ringet op

    Har du brug for hjælp til at vælge uddannelse?

    Hvilken afdeling er nærmest dig?

      Vi er her for at hjælpe dig.
      Skriv til os og vi vender tilbage snarest muligt.

      Hukommelse 1

      • Gerda Feldborg
      • 10. september, 2018

      Alle mennesker benytter sig af hukommelsen, let og ubesværet i det daglige liv. Det er en væsentlig kompetence, der adskiller mennesker fra andre pattedyr. Sædvanligvis tænker vi ikke over, hvordan hukommelsen fungerer, sådan mere i detaljer. Det har vi ingen brug for, da hukommelsen er automatiseret i en grad, så vi sjældent virkelig skal anstrenge os for at huske noget. Og vi har for øvrigt stort set ingen umiddelbar adgang til selve funktionerne i hukommelsen, så for almindelige mennesker, er det ikke så vigtigt at kende den i detaljer – lige som man ikke behøver at kende ret meget til en motors funktion for at kunne køre bil. For personer i erhverv (psykoterapeuter, psykologer oa), hvor vi hjælper mennesker med at huske og at skabe forandringer ift det huskede, kan det være yderst nyttig viden. Forskere har fundet, at hukommelsen er delt i 2 hukommelsessystemer, og hver af disse dele igen er delt i 2 under- kategorier.

      De 2 basale eller overordnende hukommelsestyper er den eksplicitte (mest bevidste) og den implicitte ( overvejende ubevidst). Disse2 systemer tjener hver især forskellige funktioner og fodres af forskellige neuroanatomiske strukturer.

      Her vil jeg starte med den eksplicitte og i næste blog vende tilbage til den implicitte. Og der vil være dele, jeg slet ikke kommer ind på. Beskrivelsen vil selvfølgelig være temmelig forenklet, da hukommelsen i sagens natur er meget komplicerede mekanismer.

      Det kan dog være med til at sætte fokus på og måske vække interessen for et mere grundigt studie af hukommelsen. Et at psykoterapiens måske vigtigste arbejdsredskaber.

      DEN EKSPLICITTE HUKOMMELSEs underkategorier betegner den deklarative og den episodiske,

      Den deklarative hukommelse indeholder et katalog over detaljerede data – en sags dosmersedler, fx gangetabeller, husets indretning, hvad lavede jeg i går. Vi kan huske ting og fortælle faktuelle historier om dem. Fortællingen indeholder en start, en midte og en slutning. Denne hukommelsesform er den eneste, vi bevidst kan genkalde. Den har betydet, at mennesket har kunnet udvikle alle mulige redskaber, såsom ild, fly og kuglepenne og den civilisation vi eksisterer i i dag. Den deklarative hukommelse er uden følelsesindhold, den er ”kold”.

      Den episodiske hukommelse derimod er ”varm”, fordi den indeholder følelsesmæssige toner, uanset om det hentede er positivt eller negativt. Denne hukommelse spiller en vigtig rolle i kodningen af det enkelte menneskes livserfaringer. De hjælper os med at forstå vores liv, knytte historierne sammen og er bindeleddet mellem den eksplicitte og den implicitte hukommelse. Disse erindringer kan ikke fremkaldes bevidst, men dukker op mere eller mindre spontant. De indeholder altid en følelsestone og er af en drømmeagtig karakter, de kan være vage, og upræcise eller livagtige og levende. Desuden er der en større kapacitet for flertydighed end for den deklarative hukommelse. Denne flertydighed kan være af betydning, når terapeuter arbejder med huskede ting hos klienten, hvilket betyder at den slags erindringer påvirket af flere erindringer, som ikke kommer frem. Den opererer oftest under overfalden, men med stor indflydelse på vores tilværelse. Via denne hukommelse kan vi orientere os i tid, fortid nutid og fremtid.

      Den eksplicitte hukommelses opdeling i sine 2 systemer er væsentligt forskellige fra den implicitte hukommelses erindringers 2 dele, den følelsesmæssige og den procedurale kategoris sammensætning og funktionsmåde, som vi skal se i fortsættelsen.

      Du vil i næste blogindlæg om en måned kunne læse mere om hukommelse

      Diagnose og identitet – selvopfattelse og udvikling
      Menneskets evige spørgsmål "hvem er jeg?" har drevet nysgerrigheden gennem tiderne. Ingen er vokset op i perfekte forhold, og det er derfor værdifuldt at reflektere over, hvordan vores opvækst har formet os. Den personlige udvikling er en investering i at forstå vores egne overbevisninger og værdier, der former vores identitet, færdigheder og adfærd. Denne søgen finder vi også i stigende grad gennem diagnoser som forklaringsramme, for hvorfor vi er som vi er. Selvom diagnoser kan give forklaringsrammer, er det også vigtigt at se bagom til oprindelsen af adfærden. I arbejdet som psykoterapeut fokuserer jeg derfor på at undersøge de vilkår, en person har været under, da adfærden blev formet. Dette omfatter også at adressere livsstilsvaner som motion, skærmtid og frisk luft, da de har indflydelse på mental sundhed. Der arbejdes med hele mennesket, alle ressourcerne, mulighederne og forklaringerne, frem for at arbejde ud fra et sygdomsfokuseret anker.
      Afhængighed & misbrug - den pårørendes rolle
      Det sværeste er følelsen af afmagt. Man har gjort alt, man har været sød, hård, pædagogisk, man har ‘ikke’ gjort noget, og den med afhængighed er stadigvæk afhængig. Det er forbundet med en masse følelser, både afmagt og en vente-sorg. Håbet kan gå over i håbløshed, og man kan som pårørende sidde med mange af de samme følelser som den med afhængighed har - håbløshed, magtesløshed og afmagt.
      Traume & afhængighed
      Afhængighed har en intention, og den er positivt orienteret. Afhængig adfærd kan derfor forstås som menneskes forsøg på at opfylde umødte behov. Så hvad er det så for et rum der bliver skabt for den afhængige og hvordan kan NLP terapeuter hjælpe klienter med afhængig adfærd til at forstå hvilke umødte behov afhængigheden dækker over? Og hvordan går det i praksis til at de samme traumer går i social arv?
      Voksne børn af misbrugere - utilregnelighedens angst
      “Jeg har gennem årene erfaret at alle med misbrug bærer på en form for bagage, typisk en form for forsømmelse eller traume. Mange af dem, der er misbrugere, er vokset op i familier med misbrug enten i form af stoffer eller alkohol. Jeg tror på, at vi kan reducere generationel overførsel af misbrug ved at hjælpe voksne børn af misbrugere til at forstå dynamikkerne af at have opvokset under sådanne vilkår.” - Jane Strandgaard, Socialrådgiver, psykoterapeut og foredragsholder
      Social angst - fobi for mennesker
      Social angst - fobi for mennesker “Hvorfor kigger de sådan på mig? Hun kan sikkert se, at jeg er rød i ansigtet! Jeg har det varmt, nu får jeg det endnu varmere. Jeg føler jeg skal kaste op, alle kan se at jeg ser underlig ud. Jeg vil bare gerne hjem nu.” Lyder det bekendt? De fleste af os kan nok nikke genkendende til at have haft det sådan i løbet af vores liv. Dette betyder ikke nødvendigvis at vi har social angst, da det i afstemte mængder relateret til specifikke scenarier kan være et udtryk for almindelig generthed eller præstationsangst. Så hvad er forskellen på dette og social angst?
      ‘Os’ og ‘dem’ - forståelse af konflikter
      Det ligger i vores levende natur at inddele os i grupper – især når magtrelationer ikke er på plads. Når magtrelationer ikke er på plads, er vi mere tilbøjelige til at skabe en ‘os’ og ‘dem’ mentalitet, idet det ligger naturligt for os som mennesker at indtage magtpositioner, der ikke er besatte. På denne måde kommer vi til at gøre os fremmede for hinanden, og konflikter kan opstå. Samtidig, er vi alle som mennesker, drevet af at være en del af et fællesskab; at høre til, og at kunne spejle sig i en gruppe. Især i denne tid er der mange klare eksempler på personer der har inddelt sig efter ‘os’ og ‘dem’, hvilket både synes logisk med afsæt i hvordan magt fordeles og tages, og samtidig uforståeligt, når det, der synes at være allermest brug for, er sammenhold.
      NLP: autenticitet og inklusion i fællesskaber
      Hos NLP medfører en forståelse af vores 'downloads' at vi kan at hvile i vores principper på en måde hvor vi ikke kræver at andre begrænser deres principper for at tilgodese os. Forstår vi hvor vores downloads kommer fra, er vi i stand til både at forstå os selv som mennesker, forstå de mennesker der har været med til at forme vores downloads, og placere gamle downloads på hylder der giver os friheden til at regulere os selv i nuet, med nye ‘uploads’, - så vi kan handle ud fra det menneske vi ønsker at være, overfor de mennesker vi møder i dag.
      Digital narko: Hvad sker der med os og vores relationer, når smartphones skaber afhængighed?
      I øjeblikket er læge og forfatter, Imran Rashid, på en mission, der går under hashtagget #erderenvoksentilstede. En mission, der sætter fokus på implementeringen af smartphones i børns liv og brugen af sociale medier. Noget, der er som at placere et barn på en cykel og sende det ud i trafikken uden cykelhjelm og færdselsregler. Men hvorfor drages vi af telefoner og de sociale medier – og hvorfor taler man om digital narko?
      Sådan skaber du psykologisk tryghed, som er så vigtigt i alle menneskelige relationer
      Psykologisk tryghed på arbejdspladser er blevet et moderne fænomen, særligt på grund af den amerikanske forsker og professor Amy Edmondson. Men uanset om det er i familien, i parforholdet, på arbejdspladsen, i vennegruppen eller i sig selv, er psykologisk tryghed alfa og omega for at skabe psykisk sundhed og velvære.
      At føle sig god nok som man er
      Rationelt kan vi godt blive enige om, at man er god nok, som man er. Følelsesmæssigt kan det virke anderledes. Bliver vi præget eller opdraget i en kultur, der fokuserer på at rose det perfekte, gode og smukke, kan det have en negativ effekt. Tvivlen på sig selv, følelsen af ikke at være okay med den, man er, skammen over at indeholde andet end perfekthed. Hvordan kan man så være god nok?