Bliv ringet op

    Bliv ringet op

    Har du brug for hjælp til at vælge uddannelse?

      Vi er her for at hjælpe dig.
      Skriv til os og vi vender tilbage snarest muligt.

      Hvordan går det med at håndtere dig selv?

      • Annegrethe Williams
      • 19. oktober, 2020
      NLP Psykoterapeut, MPF & NLP Coach, ICF
      Læs mere om Annegrethe Williams

      Hvordan går det med at håndtere dig selv?

      Hvad sker der, når vi udtrykker os med irritation, vrede, afmagt, angst eller glæde?

      Der sker noget, som ikke altid er godt. 

      Faktum er, at vores følelser er en central del i vores måde at kommunikere på. Derfor er det ret afgørende, hvordan vi har lært at håndtere vores følelser, og hvordan vi har lært at skabe en rolig indre tilstand, når vi kommunikerer med andre på jobbet og i privaten. 

      Når vi hører udbrud som:

      • “Hold kæft”
      • “Ad, hvor er du ulækker”
      • “Stop dig selv”

       

      Så er det et udtryk for en primitiv måde at kommunikere på – fagfolk vil endda sige: en umoden måde at kommunikere på.

      At lære at kommunikere på en konstruktiv måde, der gavner begge parter i en samtale, er noget alle kan lære, og det er bl.a. noget man kan lære på NLP Practitioner uddannelsen på Dansk NLP Institut.

      Lær at kommunikere på en sund måde

      Det optimale vil være, at vi lærer sunde måder at kommunikere på (lærer at sætte sunde grænser) fra vi er helt små. Sagen er dog den, at det er de færreste børn, der lærer det  hjemmefra eller i skolen.

      Det er netop de voksne, som skal lære børnene at kommunikere sundt, og det gør de i høj grad ved at være rollemodeller. Hvis de voksne viser, at der er plads til at udtrykke egne tanker, egne følelser og egne behov, samt lærer at forstå, hvordan andre udtrykker sig, så er man en god rollemodel.

      Der, hvor det bliver lidt mere tricky, er der hvor voksne selv udtrykker sig på en umoden, barnlig, egoistisk, grænseoverskridende og usund måde. 

      Hvornår sker det? 

      Jo det kan ske op til flere gange om dagen og særligt, der hvor vi er presset eller stresset. Det er også én af forklaringerne på, hvorfor der kan komme en hård tone og et dårligt arbejdsmiljø i klassen eller på jobbet. 

      Det kan være rigtig svært at være i, og det kan ende i mobning!

      I hvilke situationer har vi svært ved at styre os selv?

      Der hvor vi har svært ved at styre os selv, og der hvor vi reagerer i stedet for at agere kan ses i disse eksempler:

      • Jeg er presset på jobbet og har svært ved at nå det jeg skal!
      • Jeg kommer tit for sent ud af døren og kommer for sent i skole!
      • Mit barn gider ikke lave lave lektier. Hvad gør jeg?
      • Computeren er gået død?
      • Der er én procent tilbage på mobilen og opladeren er væk?
      • GPS’en stener og jeg kan ikke finde vej!
      • Hvordan skal jeg løse denne opgave?
      • Hvad gør jeg, når samarbejdet i gruppen ikke virker?

       

      Når vi har svært ved at styre os, handler det om at vi reagerer i stedet for at agere!

      Hvad er forskellen på at reagere og agere?

      Forskellen på at reagere og agere handler om bevidsthed og kommunikationsværktøjer. Når vi reagerer, behøver vi slet ikke at tænke, at det sker helt af sig selv – nærmest automatisk!

      Når vi agerer handler vi bevidst med nyttig viden, og anvender værktøjer, der giver overblik, ro og handlekraft i en hvilken som helst situation.
      At agere med ro er der brug for. Især når vi er sammen med andre mennesker, netop for at værne om de sunde grænser, føle sig ok, og at være en del af de sunde fællesskaber.

      Når vi reagerer på autopiloten, får et flip, flipper ud, kommer helt op i det røde felt, siger grimme ting eller skriver grimme ting fx i en tråd på de sociale medier med diverse emojis, der understreger en stemning, så kan vi hurtigt få diskvalificeret os selv og ryge ud af fællesskabet. Og hvem har i virkeligheden lyst til det?

      Hvorfor reagerer mennesker umodent, barnligt og pinligt?

      Når mennesker reagerer umodent, barnligt eller pinligt, så er det fordi der er flere grunde til det. Ofte handler det om manglende viden, og at personen mangler værktøjer til at søge nye kommunikationsmuligheder.

      Mennesker er født som følsomme væsner. De som er blevet til en såkaldt “hård banan”, som virker “ufølsomme” eller “følelseskolde”, kan udtrykke sig med stilhed, og at råbe grimt, hårdt og højt. Måske i sådan en grad at andre bliver bange. Det kan medføre at vedkommende måske føjer sig, gør sig følelseskold eller trækker sig fra personen på anden vis for at beskytte sig selv.

      Og det kan blive en ond cirkel!

      Det er aldrig for sent at lære at kommunikere på en voksen og moden måde

      Uanset hvordan vi reagerer har vi alle lige netop vores grunde til at reagere netop på den måde, som vi gør. Uanset om adfærden er barnlig primitiv eller umoden, så har adfærden hjulpet personen med at overleve og håndtere lignende situationer.

      Den gode nyhed: 

      Det er aldrig for sent at lære at kommunikere på en voksen og moden måde. Særligt vigtigt er det for forældre, bedsteforældre og alle de voksne der arbejder professionelt med børn og unge. Det vil sige lærere og pædagoger, så de er gode rollemodeller for dem de er sammen med, og inspirerer mange timer om dagen. 

      “Effekten af din kommunikation er den respons du får”

      – Én af NLPs forudsætninger; forudsætninger vi arbejder med allerede fra dag 1 på NLP uddannelsen. Helt enkelt betyder det, at den feedback vi får fra andre afspejler de signaler vi sender ud til børn, unge og voksne uanset om det du sendte ud var sendt ud i den bedste mening.

      Har du lyst til at vide mere og har du lyst til at kommunikere på en mere effektiv og sund måde, så tag første skridt på vores NLP uddannelser: NLP Practitioner uddannelsen.

      At være pårørende til et menneske med angst
      At være pårørende til et menneske der lider af angst, er noget som kan være virkelig svært og meget vanskeligt at håndtere. Angst kan også være en svær ting at forstå, for personen, der lider af angst, fordi det er så udefinerbar en størrelse. Angst har mange ansigter og kan derfor vise sig på mange måder. Oftest forsvinder glæden hos den, der lider af angst og bekymringstanker fylder mere og mere, hvad enten det er et barn med angst, et ungt menneske eller en voksen.
      Slip af med din angst for eksamener
      Det er normalt at opleve nervøsitet til en eksamen, når fokus er på den studerende og vedkommendes præsentation. Dog bliver det unormalt, hvis nervøsiteten udvikler sig til decideret frygt, som ender med at påvirke den studerendes præsentation negativt. Her kan der være tale om eksamensangst: en underkategori til angst, der opstår i forbindelse med en situation, hvor man skal bedømmes af andre.
      Håndtering af angst blandt unge og børn
      Et barn med angst symptomer kan have alle former for angst: Enkeltforbier, seperationsangst, generaliseret angst, socialangst og panikangst, og de kan alle forekomme i forskellige grader. Børn og unge med høj grad af angst kan ikke gå i skole eller være sammen med deres venner! Angsten fylder en hel del i deres liv, hvilket går ud over deres levevilkår. Vi har skrevet et indlæg om, hvordan man håndterer angst blandt unge og børn som forældre.
      Fra dårlige til gode overspringshandlinger
      Forestil dig dette: Klokken er 15:30, og din arbejdsdag er ved at være slut. Dog fik du ikke skrevet den rapport, papirbunken har vokset sig stor, og de mange kaffekopper på skrivebordet er beviset på de mange ture til kantinen, der blev foretaget samme dag. Men pyt, det bliver da bare ordnet i morgen… eller på mandag… eller noget...
      Social angst - fobi for mennesker
      Social angst eller socialfobi er en type af angst, hvor man frygter sociale situationer, da man er bange for andres kritiske blikke eller kommentarer. Det resulterer i, at man retter sin fulde opmærksomhed på sig selv for at undgå fejl, men derved oplever man ikke andres positive reaktioner på sin tilstedeværelse.
      Angst - en dansk folkesygdom
      Angst er i dag en normal mental lidelse, og den betegnes som en normal folkesygdom i dagens Danmark. Angst er faktisk noget, der står os alle meget nær. For vi har alle evnen til at opleve et angstanfald, selvom vi ikke lider af sygdommen angst. Læs dette indlæg og bliv klogere på årsagerne til angst, samt hvilke metoder, der er til at behandle sygdommen - hjemme fra din egen stue.
      Kender du symptomerne på angst?
      Kender du symptomerne på angst? Angst har mange ansigter - og kommer til udtryk på mange forskellige måder. Netop fordi vi mennesker ikke er ens. Vi bliver dagligt udfordret, og ikke mindst i denne tid, hvor hele verden er sat i stå pga. en verdensomspændende pandemi.
      Året der gik 2020
      I 2020 så vi en øget mængde af studerende på Dansk NLP Institut i Aarhus og København. Den øget mængde af studerende - i en tid hvor vi skal udvise samfundssind med god hygiejne og afstand - har betydet at begge afdelinger har udvidet den fysiske plads og involveret onlineundervisning. Det betyder, at vi har gennemført den planlagte undervisning - også for dem, som er i risikogruppen, dem som har symptomer, eller dem som venter på en coronatest.
      Når det etiske kompas kommer på afveje
      Hvad er det der sker, når personale som er ansat til at varetage et omsorgserhverv, kommer til at handle i modstrid med det værdigrundlag de underskrev i ansættelseskontrakten?
      Hvad ønsker du dig?
      Sindsro giver hjertero. De to ting følges ad. I en verden ramt af usikkerhed og pandemi er de to ting blevet vigtigere end nogensinde før. Er du klar over, hvilken smittende effekt din ro har på dine omgivelser? En betydelig effekt, kan vi afsløre. For effekten af din kommunikation er den respons du får.