Hvad sker der, når vi udtrykker os med irritation, vrede, afmagt, angst eller glæde?
Der sker noget, som ikke altid er godt.
Faktum er, at vores følelser er en central del i vores måde at kommunikere på. Derfor er det ret afgørende, hvordan vi har lært at håndtere vores følelser, og hvordan vi har lært at skabe en rolig indre tilstand, når vi kommunikerer med andre på jobbet og i privaten.
Når vi hører udbrud som:
Så er det et udtryk for en primitiv måde at kommunikere på – fagfolk vil endda sige: en umoden måde at kommunikere på.
At lære at kommunikere på en konstruktiv måde, der gavner begge parter i en samtale, er noget alle kan lære, og det er bl.a. noget man kan lære på NLP Practitioner uddannelsen på Dansk NLP Institut.
Det optimale vil være, at vi lærer sunde måder at kommunikere på (lærer at sætte sunde grænser) fra vi er helt små. Sagen er dog den, at det er de færreste børn, der lærer det hjemmefra eller i skolen.
Det er netop de voksne, som skal lære børnene at kommunikere sundt, og det gør de i høj grad ved at være rollemodeller. Hvis de voksne viser, at der er plads til at udtrykke egne tanker, egne følelser og egne behov, samt lærer at forstå, hvordan andre udtrykker sig, så er man en god rollemodel.
Der, hvor det bliver lidt mere tricky, er der hvor voksne selv udtrykker sig på en umoden, barnlig, egoistisk, grænseoverskridende og usund måde.
Hvornår sker det?
Jo det kan ske op til flere gange om dagen og særligt, der hvor vi er presset eller stresset. Det er også én af forklaringerne på, hvorfor der kan komme en hård tone og et dårligt arbejdsmiljø i klassen eller på jobbet.
Det kan være rigtig svært at være i, og det kan ende i mobning!
Der hvor vi har svært ved at styre os selv, og der hvor vi reagerer i stedet for at agere kan ses i disse eksempler:
Når vi har svært ved at styre os, handler det om at vi reagerer i stedet for at agere!
Forskellen på at reagere og agere handler om bevidsthed og kommunikationsværktøjer. Når vi reagerer, behøver vi slet ikke at tænke, at det sker helt af sig selv – nærmest automatisk!
Når vi agerer handler vi bevidst med nyttig viden, og anvender værktøjer, der giver overblik, ro og handlekraft i en hvilken som helst situation.
At agere med ro er der brug for. Især når vi er sammen med andre mennesker, netop for at værne om de sunde grænser, føle sig ok, og at være en del af de sunde fællesskaber.
Når vi reagerer på autopiloten, får et flip, flipper ud, kommer helt op i det røde felt, siger grimme ting eller skriver grimme ting fx i en tråd på de sociale medier med diverse emojis, der understreger en stemning, så kan vi hurtigt få diskvalificeret os selv og ryge ud af fællesskabet. Og hvem har i virkeligheden lyst til det?
Når mennesker reagerer umodent, barnligt eller pinligt, så er det fordi der er flere grunde til det. Ofte handler det om manglende viden, og at personen mangler værktøjer til at søge nye kommunikationsmuligheder.
Mennesker er født som følsomme væsner. De som er blevet til en såkaldt “hård banan”, som virker “ufølsomme” eller “følelseskolde”, kan udtrykke sig med stilhed, og at råbe grimt, hårdt og højt. Måske i sådan en grad at andre bliver bange. Det kan medføre at vedkommende måske føjer sig, gør sig følelseskold eller trækker sig fra personen på anden vis for at beskytte sig selv.
Og det kan blive en ond cirkel!
Uanset hvordan vi reagerer har vi alle lige netop vores grunde til at reagere netop på den måde, som vi gør. Uanset om adfærden er barnlig primitiv eller umoden, så har adfærden hjulpet personen med at overleve og håndtere lignende situationer.
Den gode nyhed:
Det er aldrig for sent at lære at kommunikere på en voksen og moden måde. Særligt vigtigt er det for forældre, bedsteforældre og alle de voksne der arbejder professionelt med børn og unge. Det vil sige lærere og pædagoger, så de er gode rollemodeller for dem de er sammen med, og inspirerer mange timer om dagen.
“Effekten af din kommunikation er den respons du får”
– Én af NLPs forudsætninger; forudsætninger vi arbejder med allerede fra dag 1 på NLP uddannelsen. Helt enkelt betyder det, at den feedback vi får fra andre afspejler de signaler vi sender ud til børn, unge og voksne uanset om det du sendte ud var sendt ud i den bedste mening.
Har du lyst til at vide mere og har du lyst til at kommunikere på en mere effektiv og sund måde, så tag første skridt på vores NLP uddannelser: NLP Practitioner uddannelsen.