Bliv ringet op

    Bliv ringet op

    Har du brug for hjælp til at vælge uddannelse?

      Vi er her for at hjælpe dig.
      Skriv til os og vi vender tilbage snarest muligt.

      Slip af med din angst for eksamener

      • Annegrethe Williams
      • 15. marts, 2021
      NLP Psykoterapeut, MPF & NLP Coach, ICF
      Læs mere om Annegrethe Williams

      Det er normalt at opleve nervøsitet til en eksamen, når fokus er på den studerende og vedkommendes præsentation. Dog bliver det unormalt, hvis nervøsiteten udvikler sig til decideret frygt, som ender med at påvirke den studerendes præsentation negativt. Her kan der være tale om eksamensangst: en underkategori til angst, der opstår i forbindelse med en situation, hvor man skal bedømmes af andre. 

      Det kan ske for selv den bedste at opleve ekstrem eksamensangst og ligegyldig hvilken grad, så kan du få hjælp af en psykoterapeut eller du kan få coaching mod eksamensangst, så du kan lære at dæmpe din den.

      Symptomer på eksamensangst

      Mange situationer kan udvikle og udløse et angstanfald i relation til en eksamen eller præsentation med bedømmelse koblet til. Eksempler kan være: 

      • Bange for det, man endnu ikke har prøvet.
      • Tidligere ubehagelige oplevelser forbundet med en eksamen.
      • Et anstrengt forhold til eksaminator.
      • Generelt tvivl vedrørende opfyldelse af læringsmål, dårlig forberedelse og dårlig studieteknik.

      Ligesom alle andre typer af angst, så vil eksamensangst ofte være forbundet med fysisk, psykisk og kognitive vanskeligheder. Typiske symptomer er bl.a. “klappen går ned”, tankemylder, hjertebanken, søvnløshed, kvalme og trangen til at græde. 

      Symptomerne er forskellig fra person til person, hvor nogle oplever symptomer mange dage før eksamen, hvorimod andre først mærker til dem, når eksamen allerede er begyndt. Når symptomerne viser sig kan det resultere i lavt selvværd, selv-isolation og følelsen af at være uduelig.

      12-talspige søgte hjælp til eksamensangst

      Mange mennesker døjer med eksamensangst, og hertil viser behandlingsformen NLP sig effektiv i at behandle let til alvorlig angst for eksamener.

      Hos Dansk NLP Institut opsøgte en klient gode råd mod sin eksamensangst, da hun var bange for at gå til en specifik skriftlig eksamen. Hendes angst havde udviklet sig fra en situation i gymnasiet, hvor hendes lærer gennem hele skoleåret havde givet udtryk for, at hun ikke var så god til det pågældende fag. 

      Klienten ville bevise sin lærer, at hun var en dygtig elev, og det faktisk gik fint med at løse opgaverne i den skriftlige eksamensopgave indtil der var 10 minutter tilbage af eksamenen, hvor hun får et chok, da hun opdager en ubesvaret bagside med lige så mange opgaver som på forsiden. I samme sekund får klienten, som hun udtrykker det: en “ud-af-kroppen-oplevelse” hvor hun oplevede at svæve op over sig selv. På fagsprog hedder det “at dissociere”. 

      Klientens eksamensangst gav en dårlig karakter, hvor hun blot ønskede at opnå anerkendelse – en følelse, som vi alle jagter i ny og næ. Under terapisamtalen blev der sat ord på, hvordan hun kan udnytte dissociering til sin egen fordel, og hvordan hun kan gøre oprør mod sin fjende – 12-talspigen; hende, der forbereder sig 24/7, hvor pauserne består af toiletbesøg og måltider. Klientens ønske om at få 12 i alle fag resulterede i tankemylder, bekymringer og mange søvnløse nætter.

      Eksamensangst: hvad kan jeg gøre?

      Angst er en grundlæggende del af vores naturlige beredskabssystem, som var yderst effektivt hos vores forfædre, når kampen om overlevelsen var del af hulemandens hverdag. Angsten kommer frem, når vi oplever noget ubehageligt, som vi vil væk fra – jo hurtigere jo bedre!

      Dog nytter det ingenting at flygte ud fra eksamensrummet, når eksaminator stiller det første spørgsmål. Det er jo ikke urmennesket, men civiliserede mennesker vi har at gøre med, og derfor ved vi alle godt, at det virker fjollet og dramatisk at løbe sin vej, når man har givet hånd til censor.

      Det er svært at lære en gammel hund nye tricks. Dertil anbefales det altid at behandle eksamensangst med en psykoterapeut, der giver dig øvelser og gode råd, så du kan få en succesoplevelse til din næste eksamen. Ved siden af psykoterapeuten, så vil det give dig et stort udbytte, hvis du har mod på at informere eksaminator om din eksamensangst. Det kan give det stressede hoved ro.

      Behandling mod eksamensangst

      I samarbejde med den førnævnte klient blev der skabt en ny og sundere strategi til at håndtere fremtidige eksamener: 

      • Hun fik overblik over arbejdsmængden og opdelt opgaverne i mindre overskuelige enheder med realistiske deadlines.
      • Hun fik opbygget en overskuelig struktur i sin kalender med planlagte pauser, der bestod af aktiviteter, hun kunne lide.
      • Hun fik opbygget en overskuelig struktur i sine notater.
      • Hun lærte at bevare roen i stressede situationer.

      Klienten havde lært at håndtere de eftertragtede 12-taller, men efter en behandling hos Dansk NLP Institut lærte hun at håndtere andre karakterer. Klientens nye studieteknik fik hende til at indse, at de gamle veje drænede hende for energi, hvor hun nu kan starte på en frisk med en studieteknik, der lærer hende at håndtere skriftlige eksamener, herefter mundtlige eksamener samt kommende præstationer fremadrettet.

      Bedste råd til eksamensangst

      Hos Dansk NLP Institut uddannes der kompetente og professionelle psykoterapeuter og coaches, der opnår vigtig teori og praksis gennem den 4-årige psykoterapeutuddannelse og den 3-årige coach uddannelse

      Har du behov for at snakke med en professionel, så tag endelig kontakt til en uddannet psykoterapeut for at komme af med din eksamensangst med gode råd og øvelser.